Blog

Ventipertrenta 2018: eerste prijs!

“Heleen, kijk eens op internet, op de site van Midac!” Aan de toon van Margareth (directeur van M.A.C. House, museum voor moderne kunst Leusden) hoor ik dat er leuk nieuws is van dit Italiaanse museum voor moderne kunst. Ik heb meegedaan aan de wedstrijd Ventipertrenta 2018 met een jury uit het wereldwijde netwerk van het museum.

1e prijs

Op de site staat een video waarin de winnaars bekend worden gemaakt. De publieksprijs, de derde prijs, de tweede prijs. Zou ik  buiten de prijzen vallen? Dat zou me, eerlijk gezegd, tegenvallen. Maar dan hoor ik mijn naam, uitgesproken met een Italiaanse  tongval.

(meer…)

2018: Movements, de voorstelling

 

Dansen

‘Wat maak ik eigenlijk veel foto’s die me doen denken aan dansen en vrijheid van bewegen.’ Die constatering is de start van de dansvoorstelling met Kenzo Kusuda. Deze Japanse danser en choreograaf woont sinds een aantal jaren in Nederland en laat zijn publiek genieten van de werelden die hij in zijn dans tevoorschijn tovert. Werelden vol humor, kracht, wijsheid en verwondering. Werelden die je nooit meer vergeet als je ze eenmaal gezien hebt.

Op 27 mei danst Kenzo bij de film die Ewout van Roon van mijn dansfoto’s gemaakt heeft. Ewout maakt prachtige videofilms, vaak over kunst. Met dit medium brengt hij schoonheid tot leven.

Wat is dansen zonder muziek? Die er er dan ook op 27 mei. Samen met pianist Michiel Buursen improviseer ik op de piano, het instrument dat ons alletwee van kinds af aan heeft betoverd.

De locatie heeft zich vanzelf aangediend. Vanaf het allereerste idee is Frame.de.galerie enthousiast. Zoals ik bij mijn eerste tentoonstelling al gewend was, buitelt ook nu het ene idee over het andere. En Andrea Scharroo en Lia Everhardus helpen  enthousiast en vakbekwaam om de kar te trekken.

Je bent van harte welkom!

Movements
zondag 27 mei van 15 – 16 uur
kaarten (inclusief koffie/thee) vooraf € 12,50; aan de zaal 15,-
kaarten zijn te bestellen via info@beeldendiespreken.nl

Movements is in Frame.de.galerie
Kunstplein Cahen
Muurhuizen 104, Amersfoort

2018: Movements, de tentoonstelling

 

 

 

 

 

 

“Als we er eens een tentoonstelling bij maken”.  Andrea Scharroo van Frame.de.galerie, m’n fotocoach Jos Ruijssenaars en ikzelf zitten in Frame om de tafel om de Movements-voorstelling voor te bereiden. Een tentoonstelling erbij, ja, fantastisch! “Dat doen we dan met kunstenaars die hebben bijgedragen aan jouw ontwikkeling, die jou inspireren.” Mooi, zo’n idee. Dat hebben we niet alleen gezegd, maar ook gedaan!

 

 

 

2018: Movements, de dansworkshop

De in Nederland woonachtig Japanse choreograaf/danser Kenzo Kusuda onthult de poëzie van het dansend lichaam. Kusuda neemt de toeschouwer mee naar een wereld vol fantasie. Zijn werk is bezield door een mystieke schoonheid die zich voorbij onze fysieke waarneming bevind. Met slechts de bewegingen van het lichaam op een bijna leeg toneel is hij in staat datgene te onthullen dat onzichtbaar is.”
 Danstheater Korzo, Den Haag

Als ik Kenzo Kusuda zie dansen, krijg ik zin om mee te doen. Ik ben niet de enige. Op 27 mei kan dat. Dan geeft Kenzo na de voorstelling een dansworkshop over hoe je dat doet: het onzichtbare leven in blazen. Anders gezegd: vitalizing the invisible.

Het idee voor de workshop is een paar jaar geleden ontstaan. Kenzo stuurt een uitnodiging rond voor ‘n workshop. Ik zie het nog niet voor me, dansen vanuit mijn rolstoel. “Er is heel veel wat je zittend kunt doen, en dat wil ik je wel leren”, is Kenzo’s reactie. Dat gaat tijdens de workshop gebeuren. Zitten of staan, bulkend van energie of vitaliteit als schaars goed, jong of oud, iedereen kan meedoen. Iedereen kan dansen!

2017: De keuze van de kijker, Kunstkijkroute

Mei 2017. Verkiezingen voor de Tweede Kamer houden Nederland in de ban. Amersfoort staat ook in het teken van de KunstKijkRoute. Daar valt ook wat te stemmen. Bezoekers zien een draaischrijf met drie foto’s. Welke is het mooiste? De bezoeker kruist het met een rood potlood aan op een stemformulier.  De foto met de meeste stemmen is ‘De Keuze van de Kijker’ en krijgt een ereplaats op Facebook.